Laboration - vad påverkar isens smältning
|
Elev A |
Elev B |
Elev C |
Elev D |
Titel
|
|
|
|
|
Uppgift |
|
I vilken situation smälter isen snabbast? I vatten eller i luft? |
Hur en vattenström kan smälta is? |
Hur snabbt smälter en isbit i socker? Kaffe? |
Förslag till förbättring innan laboration |
|
|
|
Prova hur isbit smälter i kaffe med socker och utan socker. Vilken temperatur ska det vara på kaffet? |
Hypotes
|
Friktion |
|
|
|
Motivering
|
|
|
|
|
Material
|
Isflak en halv A4 stor, sand. |
Isbitar |
Isflak |
Isbitar, socker, kaffe, |
Genomförande
|
|
|
|
|
Felkälla
|
Rummets temperatur, 23 grader |
|
|
|
Åtgärd
|
Gå ut för att det är kallare, 20 grader skillnad i temperatur. |
|
|
|
Resultat
|
|
|
|
|
Felkällor
|
|
|
|
|
Åtgärder
|
|
|
|
|
Slutsats
|
|
|
|
|
Hur kan man använda din laboration i verkligheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Elev E |
Elev F |
Elev G |
Elev H |
Titel
|
|
|
|
|
Uppgift |
|
Vatten eller fast salt
|
Hur smälter isen i 3 grader varm luften med blåst och 5 grader varmt utan blåst? |
I vilken situation smälter isen snabbast, i kranvatten eller saltvatten? |
Förslag till förbättring innan laboration |
|
|
|
Gör i ordning två saltlösningar, en med hög koncentration av salt, en med liten koncentration av salt. |
Hypotes
|
|
|
Varm luft smälter snabbast. |
|
Motivering
|
|
|
|
|
Material
|
|
Salt |
Hårfön |
Kranvatten, salt, glas, isbitar |
Genomförande
|
|
|
|
|
Felkälla
|
|
|
|
|
Åtgärd
|
|
|
|
|
Resultat
|
|
|
|
|
Felkällor
|
|
|
|
|
Åtgärder
|
|
|
|
|
Slutsats
|
|
|
|
|
Hur kan man använda din laboration i verkligheten? |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|